Wirtualny świat stał się integralną częścią rzeczywistego. Treści w formie cyfrowej nie dziwią, ponieważ otaczają nas coraz ciaśniej. Urządzenia mobilne w kilka chwil przenoszą nas do świata zakupów, finansów, wyszukiwarek internetowych. Jak bardzo zmieniła się reklama i na czym polega jej wersja digitalna?
Krótka historia wielkiego pojęcia
Digital marketing funkcjonuje od lat 80. ubiegłego stulecia. Jego początki polegały na wysyłaniu klientom firm samochodowych dyskietek z materiałami promującymi. Współczesny internauta mógłby mieć problem z obsługą dyskietki. Obecnie marketing internetowy nie ma wiele wspólnego z tym, co dzieje się w tradycyjnych mediach. Więź z klientami buduje się poprzez precyzyjnie opracowany content marketing, czyli treści, jakie mogą być atrakcyjne dla naszej grupy docelowej. Idealnie, jeśli zainteresuje ich nasz e-mail marketing, bo będziemy mieć możliwość regularnie przesyłać informacje o aktualnościach firmy.
Wirtualne nośniki informacji
Ostatnie lata pokazały, jak wielki potencjał mają w sobie media społecznościowe. To one dla wielu osób stają się głównym nośnikiem informacji i narzędziem budowania opinii. Klient, zanim dokona zakupów, chce poznać opinię innych konsumentów. To, jaką drogę przebył od informacji o firmie do ewentualnych zakupów, jest również pod lupą specjalistów. Performance marketing szczegółowo analizuje ruchy konsumentów. Dzięki temu łatwiej usprawnić całą ścieżkę komunikacyjną z followersami. Jeśli tylko zaufają nam na tyle, by podać do siebie adres internetowy, obejmie ich także e-mail marketing.
Obserwacja na wielu płaszczyznach
Reklamy w starym stylu skupiały się na estetycznym przekazaniu oferty firmy. Przez cały czas kampanii ten wizerunek się nie zmieniał. Digital marketing można w każdym momencie modyfikować. Specjalista ds. performance marketingu będzie stale monitorował działania klientów, osoba odpowiadająca za content marketing dostarczy treści, które wpłyną na pozycjonowanie naszej witryny. Przyda się także ktoś obeznany z social media, które kumulują miliony internautów. Nowoczesna reklama stawia na rozpoznawalność marki, dobre miejsce w wynikach wyszukiwarki i treści, które zbudują wizerunek naszego biznesu.
Digital Marketing System
Dla laika zrozumienie współczesnej reklamy nie jest zbyt proste. Digital Marketing System, czyli DMS oznacza bowiem cały system dystrybucji kanałowej, oparty o specjalne oprogramowania. Zawiera on m.in. CMS, kluczowy dla działań w sieci i social media. Promocja jest stale monitorowana i modyfikowana do nowych możliwości, np. budowania relacji i komunikacji z klientem. To także próba dotarcia do odbiorców, których nie obejmują pozostałe kanały digital marketingu. DMS rozrasta się o nowe narzędzia i kanały komunikacji. Wszystkie muszą być kompatybilne z urządzeniami mobilnymi.
Digital marketing to stosunkowo tania forma dotarcia do potencjalnego klienta. Jest także rozwojowa, ponieważ reklama i komunikacja, będą przenosić się do sfery wirtualnej.